Zonnen feitjes!

Wat een heerlijke weken met veel zon hebben we al achter de rug, de zomer moet nog beginnen! Maar aankomende donderdag is het dan zover, het zomer seizoen!
Wat heb je als mens nou nog meer te wensen?
Nou een mooie, gezonde huid natuurlijk!

Picture1We horen steeds vaker pas op met de zon, kijk uit!
Zon is niet alleen maar slecht, we hebben ook de zon nodig. En we maken door de zon vitamine D aan.
Vitamine D wordt als reserve in de huid opgeslagen en gebruikt als het nodig is.
Helaas heeft de zon ook nadelen, teveel zon is gevaarlijk en is de grootste oorzaak van huidkanker.
Huidkanker komt steeds meer voor en dermatologen voorspellen een toename van het aantal gevallen van huidkanker, dit is erg verontrustend.
Geschat wordt dat de komende 5 jaar 1 op de 10 Nederlanders te maken krijgt met huidkanker. Niet alleen huidkanker is iets wat in de huid door de UV stralen ontstaat. Ook huidveroudering wordt veroorzaakt door overmatig zonnen.
We moeten oppassen voor de natuurlijke zon, ook de zonnebank is gevaarlijk.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen die voor hun dertigste levensjaar met enige regelmaat onder de zonnebank liggen, de kans op huidkanker met 30% toeneemt.
Maar goed, nu we dit weten, hoe kunnen we er voor zorgen dat we wel lekker van die zon kunnen genieten, vitamine D aanmaken én de huid gezond houden?
Het antwoord hierop is… SMEREN!  Maar welke producten zijn goed, en wat maakt een product een goede bescherming voor onze huid?

sunblock-1461397_640
Een product bevat chemische of fysische filters. Chemische filters trekken in de huid en absorberen zo het UV licht.
Fysische filters leggen een laagje over de huid en weerkaatsen het UV licht.
Enkele chemische filters kunnen, doordat ze door de huid worden opgenomen,
in de bloedbaan terecht komen.
Andere chemische filters kunnen juist in combinatie met de aanraking van UV licht vrije radicalen ontwikkelen en hierdoor de cellen beschadigen of irritatie geven van de huid.
Als je de verpakking van een product bekijkt, kunnen dit de chemische filters zijn:
oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone.
Fysische filters zijn titaniumoxide en zinkoxide of tinosorb.
De stoffen titaniumoxide, zinoxide en tinosorb geven een laagje over de huid waardoor de UV straling wordt weerkaatst.
Hierdoor komen er ook geen schadelijke stoffen in je huid.
Deze stoffen zijn een prima bescherming voor je huid, helaas veroorzaken ze een witte waas op je huid, waardoor je er wit uitziet.
Ideaal om je kinderen mee in te smeren want je weet precies waar je geweest bent en bent er zo zeker van dat je kind goed ingesmeerd is.
Soms zie je wel titaniumdioxide en zinkoxide op de verpakking staan,
maar heb je niet de witte waas.
Dan is er gebruik gemaakt van nanotechnologie waardoor de witte waas niet ontstaat.
Hierover bestaat op dit moment veel discussie of dit wel of niet goed is.
Het komt er op neer dat de titanium dioxide in hele kleine stukjes wordt gemaakt waardoor het niet meer die witte waas geeft.
Maar hierdoor kan het weer in aanraking met zonlicht allerlei reacties geven.
Dus ook weer niet ideaal.
Dus wat betreft de filters is het beste om een product te kiezen met fysische filter,
titaniumdioxide of zinkoxide, of tionsorb zonder nanotechnologie.

pexels-photo-257832
SPF is nog een term, dit betekend Sun Protecting factor.
Dit geeft de mate van bescherming aan voor de UV-B straling.
UV-B is verantwoordelijk voor de verbranding van de huid.
Het is een maat die aangeeft hoe lang iemand zonder bescherming in de zon kan blijven voordat deze verbrandt.
Aangeraden wordt om een SPF te gebruiken van 30 of hoger.
Voor de bescherming van de UV-A straling is er een logo ontworpen met UV-A erin.
Dit staat ook op het product met een percentage erbij,
wat de mate aangeeft van de bescherming van de UV-A straling.

Maar even terugkomen op de aanmaak van vitamine D onder invloed van UV straling.

Vitamine D wordt aangemaakt in de huid door invloed van de UV straling. uitsluitend voor in dierlijke voedingsmiddelen zoals vette vis.
Om hiervoor te kunnen zorgen hebben we minimaal 15 minuten zon nodig per dag.
Conclusie: ga heerlijk van die lentezon genieten maar smeer regelmatig met een product met een fysische filter met een SPF van minimaal 30 met UV-A logo.
Neem er een lekkere lunch bij dan heb je binnen 15 minuten je vitamine D weer op peil!

Wil je over meer weten over zon bescherming of heb je een andere vraag over jouw huid?
Neem dan contact met mij op. Ook kun je een afspraak maken voor een gratis anayse. Klik dan op de volgende link voor meer informatie.:
Gratis Huid analyse!
Warme groet,

Maaike Ververs – de Vries

ForyouMaaike

%d bloggers liken dit: